Stötta kvinnohjärtat 13 mars!

Skärmavbild 2023-02-23 kl. 13.20.45

Hjärt- och kärlsjukdomar är en folksjukdom bland kvinnor som är vanligare dödsorsak än bröstcancer. Trots detta bedrivs forskningen fortfarande utan tillräckligt könsperspektiv. Idag dör kvinnor minst lika ofta som män i hjärtinfarkt, men ändå saknas de ofta i studierna och får sämre behandling.

Stötta forskningen på kvinnohjärtat 13 mars!

1998 grundade Alexandra Charles 1,6 miljonerklubben för att öka informationen och sprida kunskap kring kvinnohjärtat och kvinnors hälsa.

Visste ni att idag dör kvinnor minst lika ofta som män i hjärtinfarkt, men ändå saknas de ofta i studierna och får sämre behandling?

För att samla in pengar till forskningen ordnar 1,6 & 2,6 miljonerklubben kunskapskvällar, ”Woman in red”, runt om i hela landet under mars, föreningens ”hjärtemånad”. Syftet är förstås att öka medvetenheten kring kvinnors hälsa och framför allt kvinnors hjärta.

13 mars är det dags för ”Woman in red” i Stockholm, där allt överskott går till insamlingsstiftelsen ”Kvinnor & Hälsa” med 90-konto. I år delar stiftelsen ut 500 000 kronor i stipendier till fem unga forskare som alla har kvinnohälsan i fokus.

Välkomna till Woman in Red på Oscarsteatern i Stockholm!

Läs mer här

Program:

Stipendieutdelning under högtidliga former.

Föredrag om hjärtat av professor Karin Schenck-Gustafsson, ordförande i stipendienämnden och livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius. Mikael Sandström, känd som ”Soldoktorn” i Tv4:s Nyhetsmorgon är också på plats och berättar om sina erfarenheter kring kvinnohjärtat efter 30 år som intensivvårdsläkare.

Underhållning med Lotta Engberg och Lill Lindfors. Modevisning med Susan Lanefelt.

Årets stipendiater:

Finns det skillnader i intensivvården mellan män och kvinnor? Har kvinnor sämre överlevnad efter aortakirurgi? Hur påverkar alkohol kvinnohjärtat? Går det att skräddarsy endometriosbehandling?

Viktiga frågor som årets stipendiater hoppas kunna ge svar på.

Hjärtkärlsjukdom:

Erik Zettersten post.doc,med.dr,narkosläkare,PMI, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm

Sara Wallhed Finn,post.doc.psykolog, Inst. för Global HälsaKarolinska Institutet

Anna Jonsson Holmdahl, post.doc.med.dr, ST-thoraxkirurgi, Hjärtcentrum, Norrlands Universitetssjukhus, Umeå ( ej på plats)

Endometrios

Lisa Söderman, gynekolog,med.dr, post.doc, SöS och Vancouver

Graviditet och hjärt-kärlsjukdom

Elin Teufer Cederlöf, doktorand, ST i allmänsmedicin

Stipendierna på endometrios och graviditet utdelas till Anna Söderberg minne.

Läs mer om Kvinnor & Hälsa här

Tid: Dörrarna öppnas 17.00 Scenprogrammet startar 18.00

Vill ni bevaka kvällen, få fler bilder eller komma i kontakt med några av de medverkande, hör av er till Anna Liljeberg: anna.liljeberg@1.6miljonerklubben.com

För mer information om stipendiaterna, kontakta gärna ordförande i stipendiekommittén